Masar gasar mot Elitserien

Då var det dags att ta en titt på Allsvenskan i speedway 2011. Till skillnad från i Elitserien där bästa lag alltid ska köra (får man hoppas) så är det svårare att veta hur lagen i Allsvenskan tänker, och då främst kring de utländska förarna. Väljer man att satsa svenskare än vad man egentligen kan? Vilka begränsningar sätter ekonomin? Vilka förare har matcher som krockar med utländska ligor?

Kort och gott, det känns betydligt svårare att ge en definitiv och rättvis bild av Allsvenskan eftersom många faktorer påverkar laguttagningar och sedermera resultatet, men jag gör ett försök. Om inte annat för låta min journalistiska ådra spira lite grann. :-)

I bokstavsordning...



AVANTIA SPEEDWAY


Tänkbar startuppställning:
1. Ty Proctor 2,488
2. Freddy Godlund *J* 1,360
3. André Hertzberg *J* (gäst) 1,341
4. Andreas Lekander 1,333
5. Tero Aarnio 1,500
6. Victor Palovaara *J* (gäst) 1,131
7. Jeremia Thelaus 1,096
= 10,249 (1,001)

Övriga tillgängliga förare:
Szymon Wozniak 2,334
Joe Haines 2,334
Danil Ivanov 2,334
Viktor Bergström (gäst) 1,020
Adrian Bergqvist *J* 0,519
Andreas Berglund *J* 0,500
Tim Gudmundsson *J* 0,500

Kommentar:
Allsvenskan består av flera nya lag under 2011, Vargarnas fristående "B-lag" Avantia är ett av dem. Som jag nämnt ovan så är det svårt att veta hur vissa lag resonerar i sina laguttagningar, men personligen har jag svårt att tänka mig att de skulle utnyttja fler än två utländska förare per tävling. Ovanstående laguppställning är därför baserad på det antagandet.

Att göra en satsning för svenska bredd- och/eller ungdomsförare är givetvis en hedersvärd satsning av Vargarna, men rent sportsligt går man en tung säsong till mötes. Utöver de svenska förarna är fyra av de fem utländska förarna nya i det svenska seriesystemet, och kan därför inte räknas att producera toppoäng varje vecka, vilket krävs mot övriga lags toppförare.

Tips:
Jumbo. Man kan säkert ta en och annan vinst runt ICA Maxi Arena, men på bortaoval riskerar det att bli poänglöst hela året.




FNC-GNISTORNA


Tänkbar startuppställning:
1. David Ruud (gäst) 2,619
2. Mathias Thörnblom *J* 1,056
3. Bartosz Zmarzlik 2,334
4. Robert Pettersson 0,839
5. Mikael Max 2,231
6. Christian Isomettä 0,837
7. Oliver Berntzon *J* (gäst) 0,733
= 10,649 (0,601)

Övriga tillgängliga förare:
Mikkel B Jensen 2,334
Jesper S Kristiansen 2,334
Dennis Andersson *J* (gäst) 2,169
Mattias Nilsson 0,858
Joel Blomstrand *J* 0,500
Marcus Åström 0,500

Kommentar:
Först och främst måste jag nämna hur underbart det är att speedwaysporten tar sig på allvar i Skåneland. Mycket kul!

Kan det då bli lika roligt på banan? Möjligtvis, men Malmölagets trupp är märkligt byggd kan jag tycka, med fyra förare och två gästförare över 2,169 medan samtliga resterande har 1,056 eller lägre! Med endast ett nomineringsheat så kanske det inte är en lika markant nackdel eftersom man har topparna att vinna matcher, men jag tycker ändå att det saknas ett mellanskikt för att detta ska bli riktigt bra.

Av heatledarna lär Dennis Andersson sannolikt vara upptagen av tävlingar i England och juniorsammanhang, samtidigt som FNC-Gnistornas tre förare med schablonsnittet 2,334 får svårt att leva upp till detta. Å andra sidan har man den spännande Mathias Thörnblom till ett intressant snitt.

Tips:
Man har en bra toppduo och intressante Thörnblom, men jag tror ändå inte att det räcker till för en slutspelsplats.




GRIPARNA


Tänkbar startuppställning:
1. Miroslaw Jablonski 1,864
2. Daniel Davidsson 1,737
3. Kenneth Hansen 1,975
4. Robin Törnqvist 1,818
5. Mads Korneliussen 2,204
6. Alexander Edberg *J* (gäst) 1,128
7. Joel Larsson *J* (gäst) 0,500
= 11,226 (0,024)

Övriga tillgängliga förare:
Mikkel Michelsen 2,334
Juha Hautamäki 1,447
Sebastian Carlsson 1,209
Jonas Messing 1,131
Fredrik Engman *J* (gäst) 0,500
John Lindman *J* 0,500

Kommentar:
Elitlicensen hängde löst för Griparna i höstas, och årets trupp har förvisso inte samma stjärnglans som exempelvis Rospiggarna (Andreas Jonsson), Masarna (Antonio Lindbäck) och Ikaros Smederna (Magnus Zetterström), men den potentiella laguppställningen tilltalar mig ändå på något sätt.

Griparna har en solid kvintett som samtliga är kompetenta nog att plocka rikligt med poäng i Allsvenskan, även om en jämnstark laguppställning av denna karaktär hade passat ännu bättre i ett körschema med två nomineringsheat. Nyköpingslaget bör nog avgöra de flesta av sina matcher innan heat 15, det är känslan.

Södermanlänningarnas stora nackdel är att truppen är tunn. Jag kan inte tänka mig att Mikkel Michelsen kan försvara sitt ingångssnitt, och Juha Hautamäki är en duglig mittenförare som dock lär märka att Allsvenskan blir tuffare för varje säsong.

Tips:
Ikaros Smederna eller Griparna? Vilket lag tar fjärdeplatsen i tabellen? Det lär bli en södermanländsk kamp!




IKAROS SMEDERNA

Tänkbar startuppställning:
1. Kenni Larsen 2,334
2. Henrik Karlsson *J* 1,292
3. Linus Eklöf 1,558
4. Daniel Henderson *J* 1,200
5. Magnus Zetterström (gäst) 2,531
6. Thomas H Jonasson (gäst) 1,179
7. Daniel Gunnestad 1,087
= 11,181 (0,069)

Övriga tillgängliga förare:
Emil Pulczynski, 2,334
Kamil Pulczynski, 2,334
Ricky Kling (gäst), 2,256
Robert Henderson, 1,000
Jimmy Jansson 0,652
Rasmus Eklöf *J* 0,500

Kommentar:
I Eskilstunalagets första match för säsongen så kan man faktiskt placera Thomas H Jonasson på reservplats, och dennes snitt är givetvis seriens allra främsta fynd.

Ikaros Smederna har - precis som FNC-Gnistorna - flera förare som aldrig kört i det svenska seriesystemet tidigare, och därför kommer förstås THJ:s guldsnitt väl till pass. Man måste ha förare som har kapacitet att höja sina snitt, så enkelt är det. Kenni Larsen och bröderna Pulczynski är lovande förare, men det vore en skräll om de levde upp till 2,334.

Den entusiastiska publiken och den fina anläggningen vid trafikplats Gröndal strax norr om Eskilstuna håller elitserieklass, men laget i sig är minst en säsong från att utmana om avancemang till Elitserien. Jag är nämligen inte helt övertygad om att truppens nedre del är starka nog, i.a.f. inte i jämförelse med de förväntade topplagen i serien.

Tips:
Streckstridslag. Allsvenskan är ett getingbo, och tar man sig till semifinal så har man gjort det bra. Mer blir det inte.




MASARNA


Tänkbar startuppställning:
1. Eric Andersson 2,011
2. Anton Rosén *J* 1,402
3. Sebastian Aldén 1,844
4. Pontus Aspgren *J* 1,357
5. Antonio Lindbäck (gäst) 2,694
6. Andreas Bergström 1,267
7. Jacob Thorssell *J* (gäst) 0,500
= 11,075 (0,175)

Övriga tillgängliga förare:
Andrzej Lebedevs 2,334
Linus Sundström *J* (gäst) 2,324
Christian Hefenbrock 1,778
Andreas Westlund *J* 1,200
Alexander Söderholm *J* 0,882
Alexander Liljekvist *J* 0,500
Simon Lindh-Åström *J* 0,500
Joel Nyström 0,500

Kommentar:
Man är ju inte sena att poängtera det själva, men man förtjänar faktiskt beröm att vara en allsvensk toppkandidat med - i stort sett - egna produkter. Vid de tillfällen som Antonio Lindbäck kör i laget så kommer det att krävas en 0,500-förare, och då är Jacob Thorssell det överlägset bästa alternativt. Kör man istället med Linus Sundström för Antonio Lindbäck så kan man mönstra ett fullt maslag med egna produkter, med Alex Söderholm på plats sju.

Vid en snabb blick på den potentiella laguppställningen så tycks den innehålla alla komponenter för en framgångsrik säsong i Allsvenskan. Man har en bra trio heatledare, och extra spets när Lindbäck kan delta. Reservsidan är solid, men lagets stora vapen är utvecklingspotentialen hos lagets "second strings" Anton Rosén och Pontus Aspgren. Duon är den stora anledningen som får mig att tro på en rolig säsong på Arena Avesta.

Tips:
Laget ser absolut ut som en finalist, och mitt tips är att Elitseriens nordligaste lag 2012 kommer från Avesta.




ROSPIGGARNA


Tänkbar startuppställning:
1. Andreas Jonsson (gäst) 3,454
2. Andreas Messing 1,196
3. Ludvig Lindgren *J* 1,784
4. Timo Lahti 1,297
5. Kauko Nieminen 2,219
6. Robin Messing *J* 0,783
7. Jari Mäkinen 0,500
= 11,233 (0,017)

Övriga tillgängliga förare:
Simon Gustafsson *J* (gäst) 2,000
Kim Nilsson *J* 1,738
Robin Burestad 1,130
Kalle Katajisto 1,110
David Hillborg 0,840
Linus Lydin *J* 0,500
Peter Wall 0,500

Kommentar:
De allsvenska lagen gottar sig åt att många av de främsta svenskarna väljer nationens nästhögsta serie framför körning i exempelvis England, och att Andreas Jonsson har skrivit gästkontrakt med moderklubben Rospiggarna är givetvis en stor nyhet, inget snack om det. Frågan är hur lagbygget blir med GP-svensken i laget?

Fjolårets elitserielag har nämnde AJ som stort affischnamn och PR-mässigt är det givetvis lysande för bygden, men Andreas kan aldrig leva upp sitt snitt, det är förstås teoretiskt omöjligt. Med honom i laget blir laguppställningen tunn, så måhända blir man ett sportsligt bättre lag med Simon Gustafsson och Kim Nilsson istället för AJ och exempelvis Robin Messing?

Jag vill påstå att de kan ha större chans till framgång utan AJ än med honom men laget, med flera av de starkaste svenska juniorerna samt med klar finsk touch, kan definitivt bli bra. Många av dem kör dock i England och hur blir det egentligen med deras tillgänglighet under säsongen? Det riskerar att bli ett väldigt pusslande i Hallstavik...

Tips:
Om lagledare Mikael Teurnberg får ihop alla bitar så blir man starka, men en comeback i Elitserien tvivlar jag på.




ÖRNARNA


Tänkbar startuppställning:
1. Henrik Gustafsson 2,132
2. Christian Agö *J* 1,330
3. Ronnie Jamrozy 1,966
4. Magnus Karlsson 1,754
5. Peter Karlsson 2,305
6. Robin Aspegren 1,086
7. Niklas Eriksson *J* 0,500
= 11,107 (0,143)

Övriga tillgängliga förare:
Jonas Davidsson (gäst) 3,170
Patryk Dudek 1,750
Anders Mellgren *J* 1,121
Per-Ola Klasson 0,755
Pontus Nilsson 0,500
Tomas Olsson 0,500
Kim Åsling *J* 0,500

Kommentar:
Finalförlust mot Hammarby i fjol? Ny finalförlust till hösten? Så illa kan det faktiskt bli för Örnarna. Att Mariestadslaget blir en maktfaktor i Allsvenskan ter sig ändå rimligt under 2011, eftersom man har rutin och spets i toppen av laget, solida mittenförare och ung potential i nederdelen av laget.

Med undantag av givne Thomas H Jonasson så är det Örnarna som kommer att inleda säsongens med en av seriens starkaste reserver, i Robin Aspegren. Just förstaårssenioren från Vetlanda har kapacitet att höja sitt ingångssnitt avsevärt, och detsamma gäller polske junioren Patryk Dudek som kan tänkas dela på en plats med landsmannen Ronnie Jamrozy.

Örnarna har faktiskt en del alternativ till laguppställningen, även om gästkontrakteringen av Jonas Davidsson känns mer som en PR-kupp än något annat. Precis som Andreas Jonsson i Rospiggarna så blir laguppställningen lidande i övrigt, så jag räknar inte med att se honom särskilt ofta. Man har tillräckligt bra lag ändå.

Tips:
Spontant är det två lag som sticker ut mer än andra i årets serie, Örnarna är ett av dem. Ny final stundar på CanVac Arena!

*-*-*

SUMMERING:

1. Masarna
2. Örnarna
3. Rospiggarna
4. Griparna
------------------------------
5. Ikaros Smederna
6. FNC-Gnistorna
7. Avantia Speedway


Slutligen så reserverar jag mig för eventuella felaktigheter vad gäller snitt. Dessutom vill jag poängtera att alla 0,500-förare inte är listad.

Mina föreslagna laguppställningar är ihopplockade innan lagledarna spikade sina lag till torsdagens premiäromgång, så jag är fullt medveten om att de inte stämmer med torsdagens lag.

Och glöm inte, för även om jag jobbar för Elit Vetlanda Speedway AB så är detta mina egna tankar, och ingen annans.

//Anders



Kommentarer
Postat av: Sebastian

Smederna borde få hamna på en 4:e plats minst :-)

2011-05-05 @ 09:26:37
URL: http://sebastianskog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: